Soltanto a conclusione e maturazione della ricerca di una vita intera è possibile raggiungere, a compimento di una ascesi ininterrotta, i territori che valicano ogni confine, sì da realizzare il luogo e il tempo della trasmutazione. E’ la realtà attuale di Luisa Romano che ha fermato nel cielo il corso del tempo e nel segmento vissuto evoca la memoria infinita dell’essere.
Mentre ad anni di distanza guardavo i suoi quadri più recenti l’emozione più intensa mi era data dall’attivazione in me di un pensiero rimasto segreto nella letteratura del “Fedro” di Platone, quando Socrate afferma il carattere “aurale” della comunicazione; attraverso cioè gli “orecchi” e la comunicazione orale, più che attraverso la scrittura: la scrittura definisce, ciò che la parola suggerisce e lascia ricomporre in noi, come memoria profonda, e segno della presenza dell’anima.
La pittura è per Luisa Romano “alchimia” sempre combinazione che lascia affiorare e realizza, l’”immaginale” quel livello, configurato da Corbini e da Hillman, di percezione e di esperienza delle immagini a cui la nostra storia ha tentato in ogni modo di impedire l’accesso. Esito di quella riflessione che Jung ha definitivamente chiarito nella sua funzione: “La ricchezza della psiche umana e la sua caratteristica essenziale sono probabilmente determinate da questo istinto riflessivo.
Only as the termination and in the maturation of a lifelong research is it possible, in concluding an uninterrupted climb, to touch the territories that go well beyond any boundary, and so give rise and set the time of transmutation. This is the true reality of Luisa Romano who has stopped in the heavens the course of time and in the period lived evokes the infinite memory of existence.
When, after some years gone by, I was looking at her more recent pictures the strongest emotion I experienced was given by my recalling a never-expressed concept in Plato’s literary piece “Fedro”, when Socrates states that communication is “golden” ; that is, more through the “ears” and through spoken communication than through writing: writing defines what the speech suggests and what it forms within us, as a deep down memory and as a sign of the presence of the soul.
Painting to Luisa Romano is always “alchemy”, a blend which allows the “unimaginable” to rise up and come about, that particular degree, as symbolized by Corbini and by Hillman, of perception and experience of impressions that history has in every way attempted to bar from emerging.
Result of that reflection that Jung has clearly and definitely explained in its function: “The richness of the human mind and its essential fundamental feature are probably determined by this reflective state. Reflection triggers off once more the process of excitation which transforms the stimulus into a series of images which, in the impetus is strong enough, are then reproduced in a form of expression”.
The unconscious is structured as language, as Lacan asserts, that is with “images” ; and according to Hillman’s psychology “visibility” is the recomposing in experience, and hence in life, all that has become visible in the reality which forms the pattern of the structure and where “emotion” and “instinct” are revelations.